In 2019 deed Martijn van den Huijssen onderzoek op de tuinderij van Warmonderhof naar de effecten van bloesemremedies op de vitaliteit van tuinbouwgrond in het kader van zijn opleiding tot Bloesemtherapeut. De resultaten waren veelbelovend en hij zette het onderzoek voort op drie andere tuinderijen als onderdeel van het ‘Coachingstraject BD-master van het Eigen Kunnen’.

Zijn methodiek richt zich op het contact maken met de grond via de tuinder en ook via de deva van de tuin. Door vragen te stellen aan de deva (de overkoepelende energie, het verzorgende wezen van de grond) vormt hij zich een beeld van de signalen die de grond geeft. Op basis hiervan kiest hij Bloesem remedies (preparaten die levensenergie bevatten van planten, bomen of mineralen) om de grond te behandelen. Door de tuinder hierbij te betrekken gaat die zich meer verbonden voelen met de grond.
Bij tuinderij De Watertuin was een stuk grond in het verleden ontzand en daarbij met zeer zware machines dichtgereden. Martijn nam waar dat de deva klein en gefragmenteerd aanvoelde, als een Picasso schilderij. Bij elk bezoek aan de tuinderij gaf hij een bijpassende Bloesem remedie, waarbij hij voelde dat de deva zich herstelde. Afgestemd op dit proces besloot de tuinder sleuven te trekken en Cichorei als groenbemester in te zaaien om de bodemkwaliteit te verbeteren. Hij gaf aan het eind van het traject aan dat het land voor hem meer geaard voelde, met meer levenskracht. Hij is benieuwd hoe het zich in de toekomst zal ontwikkelen.
Lees hier het hele onderzoek en hier een samenvattend artikel.
Martijn van den Huijssen doet dynamisch bodemonderzoek geeft advies vanuit , ‘Brengt de boer dichter bij de bodem en de bodem dichter bij de boer’