Jaardag BD-Vereniging en BD-Grondbeheer zaterdag 18 juni 2022

‘Zorgen voor elkaar en zorgen voor de aarde’ staat centraal op de Jaardag van de BD-Vereniging en BD Grondbeheer op 18 juni bij zorgboerderij Urtica de Vijfsprong in Vorden, een pachtbedrijf van BD Grondbeheer. Het programma is dit jaar ‘een reis over de boerderij’. Een reis waarin u kunt ervaren hoe zorg en natuurvriendelijke landbouw elkaar versterken en hoe kunst en wetenschap dit ondersteunen.

Toegang is gratis, aanmelden is verplicht (zie het formulier onderaan deze pagina)

Ochtendprogramma: alleen voor leden van de BD-Vereniging
10 uur – Jaarvergadering van de BD-Vereniging.
De Agenda met de bijbehorende stukken vind je op deze pagina.

12 uur – Picknick
Op het aanmeldingsformulier kunt u een lunch bestellen à €12, gemaakt door Bakkerij Driekant, met een lekker broodje met kaas, krentenbrood en sap. U kunt ook zelf een picknick meenemen.

Middagprogramma: ‘reis over de boerderij’ met BD-Grondbeheer en BD-Vereniging
13 uur – Ontvangst met koffie, thee en zelfgebakken cake rondom Ahimsa, de rustende koe, de immense stalen sculptuur van beeldend kunstenaar Jantien Mook. Ahimsa reist door Nederland en is tot en met juni op het erf van Urtica de Vijfsprong neergestreken.

13:15 uur – Welkom door Kees van Biert en Maria Inckmann, de voorzitters van BD-Grondbeheer en BD-Vereniging. Inleiding door Astrid van Zon, bestuurder van Urtica de Vijfsprong, over het Telos, de filosofische kijk op de ‘potentie’ en het ‘nut’ van alle levende wezens. Onder leiding van wetenschappers heeft het team van Urtica de Vijfsprong afgelopen jaar het Telos van de landbouw en zorg onderzocht. Aansluitend maken we in zes groepen een reis over de boerderij. Onderweg ontmoet u de tuinder, veehouder, kaasmaker, bloementeler, zorgverlener en grondbeheerder. Zij vertellen hoe ze dankzij het Telos-denken uit oude patronen zijn gestapt en tot meer verbinding, verdieping en verbreding zijn gekomen. Met de wandeling krijgt u een goede indruk van de natuurvriendelijke landbouw en het unieke coulisselandschap in Vorden.

16 uur – Onder leiding van Astrid van Zon reflecteren we plenair op onze reiservaringen.

16:15 uur – Borrel met een proeverij van boerderijproducten.

17 uur – Einde

Deelname is gratis. Gezien de locatie is er een maximum van 120 deelnemers, dus meld u tijdig aan.

Praktisch:
Adres Urtica De Vijfsprong:
Reeoordweg 2a, 7251 JJ Vorden
Openbaar Vervoer: neem de trein naar station Vorden. Vanaf daar is het een mooie wandeling van een half uur (2,3 km) naar de boerderij. (Er zijn geen OV-fietsen)