“Het spel van de gangbare landbouw is uit”

Het vuur waarmee Ronald van Marlen tijdens het Herfstcongres 2017 Demeter en de BD-vereniging waarschuwde nooit mainstream te worden maakte indruk. Zoveel indruk dat Petra Essink hem vroeg om nog eens duidelijk uit te leggen waarom hij het belangrijk vindt dat Demeter, ook als er in de toekomst misschien veel vraag zal zijn naar biodynamische voeding, vast blijft houden aan haar grondbeginselen.

Het interview verscheen in Dynamisch Perspectief in verkorte vorm.

Hier leest u het volledige interview: Interview Ronald van Marlen-lange versie

Over Ronald van Marlen

In de jaren ‘80 studeerde Ronald van Marlen geschiedenis in Amsterdam, om daarna ‘volkomen per ongeluk’ in het bedrijfsleven te belanden bij natuurvoedingswinkel Manna-Spui. Van marlen daarover: ‘We deden daar hele enge dingen, zoals koken met zeewier en tempé.’ Van Marlen maakte in die tijd kennis met verschillende ‘reformstromingen’, waaronder de macrobiotiek en de antroposofie.’ En hij is nog altijd een shopper: ‘Ik kan me niet zo eindeloos identificeren met één gedachtengoed, omdat ik dat heel vaak vind leiden tot een soort inteelt.’ Via Manna kwam Van Marlen terecht bij Natufood op de marketing afdeling. In deze job maakte hij de verdere ontwikkeling mee van het bedrijf, inclusief een serie overnames. Toen Natufood uiteindelijk werd verkocht aan Wessanen, stapte hij eruit en werd hij directeur bij een fruitproducerend bedrijf met een productielocatie in Turkije. Een tijd lang stond zijn werkleven, zoals dat van veel managers, in het teken van groei. Wat hij daarvan leerde is ‘dat groei dingen met mensen en bedrijven kan doen die helemaal niet zo leuk zijn’. Sinds 2015 is hij directeur van Toppas, een Servisch teeltorganisatie in roodfruit dat in 1999 begon als ontwikkelingsproject. Van Marlen: ‘We begeleiden 231 fruitboeren bij hun biologische teelt en helpen ze met omschakelen naar bio of BD.’ Van Marlen is getrouwd, heeft vier dochters en woont in Helmond.