Marjolijn van der Loo werkt al geruime tijd aan een ‘Almanak voor de Artistieke Praktijk’. Een prototype daarvan voor de periode 9 september tot 10 oktober 2018 is nu klaar. Voor deze almanak heeft ze zich onder andere laten inspireren door de bekende zaaikalender van Maria Thun.

Zie: marjoleinvanderloo.com/lunarcalendar

Vertaling van (een deel van) de Engelse tekst op deze website:

In de Biodynamische plantkalenders worden de constellaties die in de kalender weergegeven worden samen met de ontwikkeling van specifieke plantendelen geassocieerd met de vier klassieke elementen. Elk element wordt geassocieerd met een andere ontwikkelingsfase: Vuur met vruchten, aarde met wortels, lucht met bloemen en water met bladeren. Op menselijk niveau kunnen de elementen geassocieerd worden met verschillende soorten gewaarwordingen: Vuur met impuls of passie; Aarde met geaardheid, functionaliteit, stabiliteit; Lucht met het intellect, maar ook met spraakzaam of zelfs vluchtig zijn; en Water met gevoeligheid, empathie en mysterie.

De Maankalender brengt deze twee tradities, deze twee kennislichamen, samen in een praktische gids die bedoeld is als almanak voor de artistieke praktijk.

In de Maankalender wordt de culturele productie geplaatst in relatie tot de bewegingen van de natuur, de seizoenen en de kosmos. Je wordt uitgenodigd om op je eigen manier te experimenteren met het materiaal, of het nu gaat om de invloeden van de dagen van tevoren te bestuderen en te gebruiken als planningsinstrument, of daarna op een open reflectieve manier.

Het kan een zeer geruststellend – of angstaanjagend – idee zijn dat veel van de emoties of problemen die we ervaren niet alleen van ons zijn, maar ook kunnen worden beïnvloed, overdreven of soms veroorzaakt door externe krachten. Dergelijke krachten kunnen de retrograde van een planeet of de fase van de maan zijn. Maar uiteindelijk oefenen onze buren, familie, partners, het weer, onze slaap, stress en het voedsel dat we eten grote invloed op ons uit, waardoor onze gevoeligheid voor externe kosmologische invloeden vermindert.

Het is de moeite waard opnieuw op zoek te gaan naar die kosmische invloed.

Aanmelden voor de winterconferentie Landbouw en Kosmos, Dronten

Alles over de winterconferentie 2019