In deze nieuwsbrief van de BD-Vereniging aandacht voor een project op het gebied van Landbouw en Design. En daarnaast aankondigingen over de volgende activiteiten en initiatieven.

Herfstcongres: Biodynamisch vanuit biografisch perspectief
Toekomst Zaaien!
Bed & Breakfast bij een zorgboerderij
Op zelfonderzoek in de Biodynamische landbouw
Biologisch-dynamische landbouw en veganisme
Landbouwcursus op boerderijen

Hartelijke groeten,
Luc Ambagts
——————————————————–

Landbouw en design
Jeffe van Holle werkt op de design-academie in Eindhoven aan een weegschaal. Een weegschaal die hij voor zijn afstuderen wil gebruiken om een ‘bio-dynamisch broodje’ te maken dat met een aansluitende  verkoopstrategie de afzetmarkt voor de BD-boeren kan vergroten. Daarmee wil hij mensen meer bewust maken van onze intensieve voedselcultuur.
De bedoeling is dat de weegschaal een evenwicht laat zien tussen wat er op je bord komt en wat dat voor de landbouw – met betrekking tot bodemvruchtbaarheid – betekent. Hij zoekt nog boeren, tuinders, bodemkundigen die mee willen helpen de weegschaal te ijken.
Lees verder op: landbouw-weegschaal

Biodynamisch vanuit biografisch perspectief
Het Herfstcongres van Stichting Demeter, BD-Vereniging en de Landbouwsectie van de AVIN is volgende week 17 oktober 2018, Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt, Beesd. Het programma duurt van 9.30 tot 16.00 uur.
Frans, baron van Verschuer, spreekt als landgoed-eigenaar over zijn ontwikkelingsweg richting biodynamische bedrijfsvoering. Claudy Jongstra is inmiddels wereldberoemd vanwege haar wandtapijten, gemaakt van natuurlijke materialen van vooral BD-boeren uit de omgeving van haar atelier en heemtuin in Friesland. Zij ontvouwt haar visie over landbouw met behoud van de cultuur en de schoonheid van ons platteland. Jan Groen, voorzitter  BioNederland en CEO Green Organics  Groep’  gaat in op zijn persoonlijke  passie en verbondenheid met biodynamische landbouw en de marktkansen voor meer ruimte voor Demeter in de schappen.
In de middag zijn er gesprekskringen, naast mogelijkheden voor een rondleiding over het landgoed.  In de gesprekken kunnen we themahouders inspireren en van tips voorzien rond de onderwerpen: bevorderen van compostgebruik, innovatie en ontwikkeling, werken met aandacht, professionele boerderijverkoop, etc.
Alle deelnemers krijgen een Demeter Monitor mee met alle recente cijfers en trends in de biodynamische landbouw en voeding en aanverwante organisaties.
Volledige programma en aanmelding: stichtingdemeter.nl

Toekomst Zaaien!
Goed voedsel begint bij goede zaden! Antoine De Paepe geniet nog na van het ToekomstZaaien afgelopen weekend op tuinderij De Kollebloem: “Een mooie ontmoeting met een zestig tal mensen”.
Kom je ook Toekomst Zaaien in de weekenden van oktober? Het is een prachtige belevenis om samen graan te zaaien. Zaterdag 13 oktober zaaien we bij Boerderij Buitenbant in Bant, waar ze de zaadteelt weer in boerenhand nemen om niet afhankelijk te zijn van de grote zaadconcerns. Zondag 14 oktober bij Stadshoeve Amsterdam, waar Edith Lammerts van Bueren, expert in biologische veredeling, een kort verhaal vertelt over het belang van diversiteit op akker én bord. Kijk op www.toekomstzaaien.nl voor meer info. Toekomst Zaaien is ook nog op 20 oktober bij Zonnehoeve in Zeewolde, 21 oktober bij Doornik Natuurakkers boven Nijmegen, 27 oktober bij Beersche Hoeve in Oostelbeers en 28 oktober bij Kraaybeekerhof in Driebergen.

Bed & Breakfast bij een zorgboerderij
Chantal Bosch ziet mogelijkheden om grenzend aan een zorgboerderij een Bed en Breakfast te starten. Wie weet een plek voor haar initiatief?
Lees verder op: bb-bij-zorgboerderij

Op zelfonderzoek in de Biodynamische landbouw
In Friesland is een BD-intervisie groep gestart, die uit meer dan alleen agrariërs bestaat. Zoals: BD-imkers, BD-consumenten, BD-keuterboertjes, BD-houtovenbakkers, BD-wolbewerkers, BD-permaculturisten.
Met vruchtbare bijeenkomsten zijn we op zoek naar ons (levens)doel, onder het motto: Geest kan niet zonder materie, maar de materie kan ook niet zonder geest.
De groep staat open voor nieuwe mensen om samen op onderzoek te gaan in de wintermaanden. De bijeenkomsten worden begeleid door een ervaren intervisie begeleider vanuit de BD-Vereniging.
Informatie en opgave: Caro van Roon 06 53803598

Biologisch-dynamische landbouw en veganisme
De mest van dieren, en met name de koeien, speelt een belangrijke rol bij de bodemvruchtbaarheid op BD-bedrijven. In de samenleving bestaat met het enthousiasme voor veganistische voeding juist een sterke trend om landbouw zonder dieren mogelijk te maken. In het kader van het opleidingstraject BDMaster gaat Joep Peteroff met deze discrepantie aan de gang. Hij wil in kaart brengen welke mogelijkheden en onmogelijkheden de combinatie van biologisch-dynamische landbouw en veganisme met zich mee brengt. Daarvoor zoekt hij ook telers die geïnteresseerd zijn in zo’n “vegan verkenning”. Wie interesse heeft kan zich bij Joep melden: jmpeteroff@gmail.com.

Landbouwcursus op boerderijen
In de wintermaanden organiseert de BD-Vereniging  op verschillende boerderijen in Nederland en Vlaanderen cursussen over de Landbouwcursus van Rudolf Steiner.
De landbouwcursus – uitgegeven als “Vruchtbare landbouw” – is de reeks van acht voordrachten die Rudolf Steiner in 1924 hield op verzoek van een aantal boeren. Die waren toen al verontrust over de technisch-chemische richting waarin de landbouw zich ontwikkelde en het verlies aan vitaliteit. Ze wilden het graag anders doen.
Bij de organisatie van deze cursussen werkt de BD-Vereniging samen met Kraaybeekerhof. Kijk voor plaatsen en data op: de-landbouwcursus
—————————————————–