Kollebloem boek

De Kollebloem in het Oost-Vlaamse Sint-Lievens-Esse (Herzele) is een biodynamische boerderij waar landbouw wordt bedreven op mensenmaat. Een voedende landbouw, gericht op de productie van eerlijk voedsel in evenwicht met de natuur.

Dit boek is een biografie, niet van de oprichters, maar van het wonderlijke levende wezen dat deze boerderij is.

Ruben Seegers zei daarover bij de presentatie van het boek:

“Al eeuwenlang geven boeren zo het leven door van generatie op generatie. Het zaad, het werk, de kennis, de ervaring, maar ook probeersels en nieuwe inzichten. Alles wat met het ‘boeren’ te maken heeft. Wat we vandaag eten is het einde van een eeuwenlange ketting van boerenlandbouw. Of beter gezegd, een eeuwenlange overdracht van boer naar boer.

Die eeuwenoude kracht, die vind je terug in biodynamische voeding. Als boer staan we zo tussen de grond onder onze voeten en de hemel boven onze hoofden. Met achter ons de boer die de eeuwenoude kennis doorgeeft, aangevuld met zijn eigen ervaringen. En voor ons de akker, waar we verder het leven verzorgen.

Wij hebben het geluk om dit nu te mogen beleven. Zo gaan we op De Kollebloem wekelijks met de jonge ploeg op ronde met Antoine. We bespreken wat we zien, vragen ons af waarom het mosterdblad maar niet wil groeien, wat we kunnen doen aan de aardvlooien, of er een net over de prei moet tegen de mineervlieg, wat er op het aanbod moet voor de restaurants of de andere afnemers.

Met dit boek nemen we jullie mee op deze wandeling.”

Het boek is te bestellen via de website van De Kollebloem: www.kollebloem.be

Alle opbrengst van het boek gaat naar het vrijkopen van deze boerderij.