In de Landbouwcursus vertelt Rudolf Steiner ons over de werking die de binnenplaneten hebben op de groei en het reproductievermogen van planten. Via de kalk in de aarde werken zo de maan, Mercurius en Venus. Op een heldere ochtend is Venus nu als een stralend licht te zien. De buitenplaneten – Saturnus, Jupiter en Mars – oefenen hun werking uit voor de voedingskwaliteit van de planten. Daarbij speelt de kiezel in de aarde een belangrijke rol. En Mars is deze weken juist als een rood puntje aan de avondhemel te zien.

Het is een uitdaging om tot zulke ongebruikelijke inzichten een eigen verhouding te krijgen. Zowel op de winterconferentie op 15 februari in Dronten als bij een van de cursussen over de landbouwcursus ben je van harte welkom. Dat zijn gelegenheden om juist aan die eigen verhouding tot de biologisch-dynamische landbouw te werken.

Luc Ambagts, beleidsmedewerker BD-Vereniging

Verder in deze nieuwsbrief:
Duurzame Landbouw: promotieonderoek van Meino Smit
Demeterplein op de Biobeurs
Duurzaam denken en doen volgens Bart Jan Krouwel
Winterconferentie, aanmelding geopend
Landbouwcursussen, nog drie kansen mee te doen

Duurzame Landbouw: promotieonderoek van Meino Smit

Meino Smit, al vele jaren lid van de BD-Vereniging, is biologisch-dynamisch werkend akkerbouwer in Paterswolde. De afgelopen acht jaar heeft Meino al zijn vrije tijd besteed aan een promotie onderzoek over zijn grote levensvraag: Hoe krijg  je de Nederlandse landbouw nu echt duurzaam en toekomstbestendig? En het is gelukt: Meino is op 11 september aan  Wageningen UR gepromoveerd. Hij heeft een antwoord op zijn vraag gevonden. Ook voor BD bedrijven is dit onderzoek een wakkerschudder: voor een duurzame landbouw is het noodzaak dat meer mensen in de landbouw gaan werken.
Ellen Winkel schreef samen met Derk Klein Bramel een interview met Meino. Het interview, de samenvatting van het proefschrift met ook de link naar het hele onderzoek vind je op de website van de BD-Vereniging: duurzame-kringlandbouw-in-2040.

Heb je ideeën over wat we als BD-Vereniging kunnen doen om Meino’s verhaal breder bekend te maken? Of over hoe we als BD Vereniging met de uitkomsten van dit onderzoek kunnen omgaan? Laat het dan weten aan bestuurslid Derk Klein Bramel: derk@kleinbramel.nl.

Derk Klein Bramel

Demeterplein op de Biobeurs
Het Demeter plein op de Biobeurs in Zwolle op 23 en 24­ januari 2019 staat in het teken van ‘beweging’. Het­ waarnemen en meebewegen met de ritmes van de natuur is de basis van de biologisch-dynamische landbouw.
Bij een roerton worden op het plein TON-TALKS gehouden waarbij spraak en smaakmakende boeren en tuinders, en vertegenwoordigers uit handel en verwerking al roerende zullen vertellen wat hen beweegt naar een volgende stap in hun persoonlijke en bedrijfsontwikkeling.
Het Demeter plein is het ‘alles onder 1 dak loket’ waar de organisaties voor het keurmerk, scholing, ontwikkeling, grondbeheer en bedrijfsovernames aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en in gesprek te gaan.
Workshops: woensdag 23 januari 16.30 zaal D ‘ Doorschakelen naar Demeter’ donderdag 24 januari 16.45 zaal D ‘ Wat doen preparaten op je bedrijf?’
Het Demeter-plein is een samenwerking tussen Warmonderhof, de BD-Vereniging, Kraaybeekerhof Academie, Stichting Grondbeheer, de­ Vereniging van Natuurvoedingskundigen en Stichting Demeter.

Bert van Ruitenbeek

Duurzaam denken en doen volgens Bart Jan Krouwel
Bart Jan Krouwel – een van de twee eerste directeuren van Triodos Bank – nodigde meer dan twintig mensen uit om te reflecteren op hun kijk op duurzaamheid. Zij vertellen hoe ze hebben gestreden voor een meer duurzame samenleving. Het boek “Waar een wil is is een omweg” gaat over verantwoordelijkheid nemen in het zorgen voor elkaar en de aarde en over ethisch verantwoord handelen. Het beschrijft kleine successen die uiteindelijk een groot verschil kunnen maken. En hoe je, als je wilt, altijd een omweg vindt om iets onmogelijks mogelijk te maken.

Duurzaam denken en doen volgens Bart Jan Krouwel, Herman Wijffels, Jacqueline Cramer, Sharon Dijksma en vele anderen onder wie de huidige CEO van Triodos Bank Peter Blom, de voormalige directeur van MVO Nederland, Willem Lageweg, de grondlegger van het concept Positieve Gezondheid Machteld Huber en een van de eerste zorgboeren, Derk Klein Bramel.

De netto opbrengst van dit boek wordt gedoneerd aan Stichting Fondsenbeheer Landbouw en Zorg.
Zie ook de website van de BD-Vereniging: waar-een-wil-is-is-een-omweg

Marina Lameris

Winterconferentie, aanmelding geopend
De winterconferentie wordt gehouden op Warmonderhof in Dronten op 15 februari 2019. De eerste bijeenkomst van een aantal medewerkers aan de winterconferentie is achter de rug. Met elkaar hebben we de mogelijkheden en uitdagingen van het thema Landbouw en Kosmos verkend. Verschillende mensen hebben een onderdeel opgepakt om ook in DynamischePerspectief over te schrijven.
Zoals de langzaam voortschreidende planeten bewegen zo krijgt ook het programma steeds meer vorm.

De  aanmelding is geopend en de eerste aanmeldingen komen binnen. Kijk voor meer informatie over de winterconferentie op de website.Gebruik om je direct aan te melden het aanmeldformulier.

De winterconferentie in Wortel (België) vindt plaats op 22 februari 2019 met het thema “Daarom ben ik boer”: over het realiseren van je passie in je werk in de landbouw.

Luc Ambagts

Landbouwcursussen
Het is nog mogelijk mee te doen met de Landbouwcursus in Breda (vanaf 5 jan), Noordeloos (vanaf 8 jan) of Vorden (vanaf 21 jan). Je vindt alle informatie op bdvereniging.nl/bdlandbouw/de-landbouwcursus

Luc Ambagts