Boeren doe je niet alleen: BD-Zomerschool 2019

Waarnemen, ontmoeten, uitwisselen en verbinden

BD-Zomerschool schept nieuwe mogelijkheden

Jaarlijks komen jonge boeren uit Vlaanderen en (zuidelijk) Nederland samen op De Kollebloem voor de BD-Zomerschool. Tijdens de BD-Zomerschool verdiepen ze hun kennis over de landbouw, ze wisselen  hun ervaring uit met elkaar en met oudere boeren. In die ontmoeting verbinden ze de theorie en de praktijk van de biodynamische landbouw.

Op zaterdag 14 en zondag 15 september werd dit studieweekend voor medewerkers en ondernemers in de BD-landbouw voor de vierde keer georganiseerd door Landwijzer en de Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding.

Kijk voor de actuele informatie over de BD-Zomerschool op bdvereniging.nl/zomerschool

Het thema van de BD-Zomerschool 2019 was: Levende landbouw

Arne schreef een keer over zijn werk op de Kollebloem: Ik was bezig in de tunnel, op het bed van de warmoes en daarnaast de pijpajuin. Ik was aan het opruimen en alles aan het klaarmaken voor de volgende planting. De warmoes heeft overwinterd in de tunnel. De pijpajuin was een vroege planting van dit jaar. Het viel mij op hoe zacht en kruimelig de bodem van de warmoes wel niet was, Een merkbaar verschil. De wondere wereld van de bodem… Hoe het bodemleven, het wortelgestel, of beter gezegd de bodem of aarde zichzelf verzorgt. Fascinerend om te zien!

Vooral over die bodems willen we dit weekend met elkaar bezig gaan: die van de Kollebloem en die waar jij op werkt. De bodem die in de BD-Landbouw zo’n speciale plaats krijgt: de bodem als een levend geheel. Hoe beoordeel je die, hoe ga je daar mee om?

Tijdens de BD-Zomerschool verblijf je een weekend met een groep gelijkgestemden op bio-dynamisch tuinbouwbedrijf De Kollebloem. Overnachten kan met een eigen tentje op het gastbedrijf, in een B&B op De Kollebloem, of in de omgeving.

Zaterdag 14 september

9.30 Welkom
10.00 Voorstellingsronde
11.00 Bodemprofiel en bedrijfseigenheid, met Leen Janmaat
12.30 Lunch
13.30  Compost, vitaliteit en kwaliteit, met Leen Janmaat
16.30 Vitaliteit van gewassen, met Anna van Oostwaard
18.00 Avondmaal
19.00 Vitaliteit van het bedrijfsorganisme, met Koen Dhoore
20.00 Boeren-kampvuur

Zondag 15 september

9.00 We zingen de zondag in …, met Luc Ambagts
9.30 Samenwerken, hoe doe je dat? met Tine de Moor
11.00 BD-preparaten maken, met Antoine de Paepe
11.30 Reflectie op je ervaringen en vertaling naar je eigen werk, met Luc Ambagts

13.00 Feestelijke maaltijd

Ter voorbereiding

Breng in een kistje, of op een plank een flinke uitgestoken kluit van de bodem van je bedrijf mee, om jezelf en je plaats waar je werkt voor te stellen!

Praktisch

Plaats: De Kollebloem, Doornstraat 30, 9550 Sint-Lievens-Esse
Deelname: € 100,- inclusief maaltijden, koffie, thee. Vooraf over te maken op rekening Landwijzer bij Triodos Bank IBAN: BE69 5230 8013 2078.
Informeer voor de kosten van B&B bij Leen Verwimp via 0474 23 67 15.
Overnachten in eigen tent is gratis.
Aanmelden: Via www.landwijzer.be/bd-zomer-2019 (binnenkort beschikbaar)

Flyer BD-Zomerschool 2019: BD-Zomerschool-2019