De klimaattop in Madrid maakte nog eens pijnlijk duidelijk hoe groot de politieke inertie en weerstand bij velen is om onze planetaire én menselijke uitdagingen aan te pakken. Deze generatie “leiders” ontbeert niet alleen de kennis over ecologie, maar heeft ook geen echte ervaringen en contact meer met natuur, en met andere sociale modellen voor samenwerking (in plaats van competitie), verbinding en zingeving.

De huidige crisis is de grootste cultuurcrisis van de mensheid ooit. Hoe kan het dat juist een van de meest relevante maatschappelijke actoren voor zo’n cultuuromslag, het onderwijs, zich tot nu toe zo afzijdig houdt?

Het huidige onderwijs rust ons helaas niet uit om met deze uitdagingen om te gaan. Het ontbreekt ons aan de noodzakelijke kennis over de complexe onderling afhankelijke ecosystemen. En we zijn helemaal niet meer in verbinding met zowel onze eigen menselijke natuur als met de levende wereld die ons omringt.

Ecologie stamt net als economie van oikos, het Griekse woord voor huis. Ecologie bestudeert de relaties tussen levende wezens onderling en de relaties met hun leefomgeving.

Dit gaat dus ook over de mens, één van de vele soorten op deze planeet. Homo sapiens lijdt aan eco-ongeletterheid. Want hoe kunnen wij goed met dit huis leren omgaan als we er totaal niet mee in verbinding staan?

Ben je benieuwd naar de rest van het artikel? Lees alles op de website van MO.

Ans Rossy is pedagogisch ecologe met een passie voor natuur en een hart voor mensen. Met een achtergrond in de sociale wetenschappen en als experte in multi-actor veranderingsprocessen voor duurzame ontwikkeling en ecologische gedragsverandering en levenslang leren is ze al vele jaren internationaal actief in/voor overheden, onderwijs, kennisinstellingen, bedrijfsleven en ngo’s. In 2012 zette ze haar eigen project Cycloasis, cycling to reconnect Earth and Humanity op, een fietstocht door Frankrijk op bezoek bij inspirerende ecologische en solidaire projecten. Ze specialiseerde zich verder in Natuur & Milieu-interpretatie & -educatie.

Haar artikel Een ander onderwijs voor toekomstvaardige generaties, geeft aan hoe we naar multifunctionele modellen kunnen toewerken, zodat de beroepen van leerkracht, mentor én boer weer in het hart van onze samenleving komen.