Op 27 februari 2020 is Andreas Wijgmans op 94 jarige leeftijd overleden. Andreas heeft zijn levenlang voor de biologisch-dynamisch landbouw gewerkt. Een van de levende resultaten daarvan was (en is) de Hagheweyder kip: een ras dat Andreas zelf ontwikkelde, op het Landgoed Hagheweyde (Warmonderhof).

Eelco Schaap deelde een herinnering aan Andreas met ons:

“Kort geleden vroeg ik me af, of Andreas nog onder ons zou zijn, gegeven zijn hoge leeftijd. In 1971 zat ik met Andreas ´onder de koe´ te melken in het Warmonder-poldertje bij de Kagerplassen. Het koppeltje melkkoeien van Haghewijde\Warmonderhof. dat was mijn eerste jaar Warmonderhof en dat was tevens het laatste jaar van de school in Warmond, omdat we naar Thedingsweert\Kerk-Avezaath verhuisden.

Andreas was een geweldige zorgzame en sociale man met aandacht voor de mensen om hem heen én de grotere maatschappelijke vragen. Hij ´deed´ toen al het vee: het varken, de koeien en vooral de kippen (zijn leven). Hij was praktisch en principieel! Hij runde toen verdeelcentrum Proserpina vanuit het tuinbouwbedrijf De Vier Jaargetijden van Willy Schilthuis.

Ik zal deze dagen aan hem denken – indachtig een van zijn belangwekkende uitspraken: ´Op Golgotha werd de Aarde altaar en de Wereld een Tempel’. Dat getuigt van zijn eigen esoterische inzichten in het hart van de antroposofie.”