Na het volbrengen van 2 bestuurstermijnen treedt Maria van Boxtel af als penningmeester. We danken haar voor haar actieve inzet en enthousiaste deelname aan het bestuur. Normaal gesproken zouden we afscheid hebben genomen op de jaarvergadering, maar in deze tijden is zo’n samenkomst niet mogelijk. Maria neemt dus schriftelijk afscheid van de Vereniging en haar leden. Lees hieronder haar bericht.

Lieve leden,

Winterconferenties over bedrijfsopvolging, economie en samenwerken in de keten en samenwerken op de boerderij. Mooie nummers van Dynamisch Perspectief over jonge starters of grond. Warme herinneringen bewaar ik aan mijn bestuurslidmaatschap van de vereniging. Na zes jaar bestuurswerk plus een jaartje ‘inwerken’ treedt ik deze week af als penningmeester. Vanwege Corona zonder ALV op een mooie BD boerderij met jullie samen, maar digitaal. Marteniek Bierman zal mijn taken overnemen.

Dank aan alle leden, medewerkers en vrijwilligers die van de BD-Vereniging een eigenwijze club maken en originele ideeën in de praktijk brengen.

Met veel plezier – en ook wat lastige keuzes – heb ik als bestuurder voor de BD-beweging gewerkt. Samen met Luc Ambagts als beleidsmedewerker aan de vereniging als organisatie die initiatieven van leden steunt en mogelijk maakt en zo de BD vooruit helpt. Samen met Bram Gordijn en nu Carmencita de Ruiter als administratieve krachten de begroting omgebogen zodat de ledenbijdrage meer en meer de vaste kosten van de vereniging dekt en de giften voor vrije projecten te besteden zijn. En nu de digitalisering van de administratie opgestart. Met alle bestuurders en vrijwilligers de koers mede uitgezet – met Piet van IJzendoorn als voorzitter die een koe met hoorns meeneemt naar Den Haag, of Maria Inckmann – van Gaalen die jaarlijks kaasprijzen wint en nu wekelijks in de krant staat als zinvolle werkgever. Met jaarlijkse steun aan alle begeleiders van BD-beroepsontwikkeling, die met de beroepsleden in groepen het kloppend hart van de vereniging vormen. De begeleiders die door Joke Bloksma, Jaap Vermüe en Petra Derkzen als groep hun inhoudelijke expertise ontwikkelen en voor Stichting Demeter de Collegiale Toetsing uitvoeren. Ik kijk ook met enthousiasme terug op Dynamisch Perspectief, bijvoorbeeld het nummer over jonge starters met Ellen Winkel, de gedegen redactie en de jongeren van BD-Jong en Toekomstboeren: starters en nieuwe initiatieven kregen zo een gezicht. Altijd mooi gemaakt door Gerda Peters. Of het nummer van Dynamisch Perspectief over grond, met de nieuwe bladmanager Loes van Loenen. Dat riep lekker veel gespreksstof op!

Grond en opvolging: dat is ook waar ik nu mee verder ga. Met Landgilde, het initiatief van de BD-Vereniging, Warmonderhof en ons eigen bedrijf Land & Co om bedrijfsstart en -opvolging in de biologische landbouw mogelijk te maken. En als onafhankelijk voorzitter van de nieuwe pachtersraad van Stichting BD-Grondbeheer. Zo houd ik naast mijn werk genoeg over om enthousiaste starters en door ontwikkelende boeren en tuinders in de BD een mooie werkplek te bieden. Ik ga gesterkt op pad, want van de huidige bestuursleden kreeg ik al mooie cadeaus van eigen bedrijf: prijswinnende kaas, wijn van eigen wijngaard en een geurige Dipam kaars. Dus dank en vast weer tot gauw!

Maria van Boxtel

2 juni 2020