Het webinar was georganiseerd door de BD Vereniging en Stichting BD Grondbeheer, in samenwerking met de Antroposofische Vereniging en biodynamische zorgboerderij Urtica de Vijfsprong in Vorden, op donderdagavond 29 oktober 2020 van 20.00 tot 21.15 uur. Het webinar was een online alternatief voor de jaardag, die als fysieke ontmoeting dit jaar niet kon doorgaan. Bekijk het webinar van de jaardag 2020.

Inhoud webinar:

Inhoudelijke opmaat door Kees van Biert, voorzitter BD Grondbeheer, en Maria Inckmann-van Gaalen, voorzitter BD-Vereniging.

Astrid van Zon, Urtica de Vijfsprong, vertelt haar visie over de waarde van vrije grond voor de continuïteit van zorgboerderijen in het algemeen en voor de Vijfsprong in het bijzonder. Ze zal ingaan op de vitaliserende werking van biodynamische landbouw voor mens, dier, plant en aarde. Ook zal ze haar passie voor koeienhoorns in relatie tot vitaliteit met ons delen.

Luc Ambagts, BD-Vereniging, vertelt over mest en compost. Zijn verhaal is een eerbetoon aan Derk Klein Bramel, die zijn familiebedrijf de Vijfsprong heeft getransformeerd naar een zorgboerderij voor de gemeenschap. Derk wilde graag meer aandacht voor de magische kracht van compost. Compost is een vliegwiel voor een vitale bodem, en daarmee voor vitale planten, dieren en mensen. Composteren is ook een metafoor om vanuit ideeën tot wijsheid en initiatiefkracht te komen.