“We zullen veel meer geld moeten uitgeven aan onze voeding en de kwaliteit van leven”

“We blijven maar in dat oude economische denken zitten van Nederland als tweede exporteur ter wereld. Dat is niet houdbaar”, aldus Bert van Ruitenbeek in de podcast van OERsterk. De directeur van Stichting Demeter noemt het een anoniem en giftig systeem waar we uit moeten. “Dat gaat ontzettend veel pijn kosten. Het is niet iets wat vanzelf gaat, want onze hele economie is erop ingericht.”

Volgens Bert hebben we geen keus meer: we moeten bewuster gaan leven. “Vanuit het klimaatvraagstuk heb je eigenlijk nog maar een keuze: elke stap die je doet moet er een zijn die de aarde aankan, die binnen de ecologische draagkracht van de aarde past. Dan kom je vanzelf uit op een drastische afbouw van de bioindustrie en het opheffen van pesticiden en kunstmest.”

Het gesprek gaat onder meer over marketing en de vele keuzes die consumenten op het gebied van voeding kunnen maken. “Als je geen fundamenteel besef hebt van biologie, ecologie en gezondheid, dan is de verleiding te groot. We zullen veel meer geld moeten uitgeven aan onze voeding en de kwaliteit van leven. Hoe het kiezen van duurzame voeding eruit ziet? “Vers en onbewerkt, natuurlijk van bodems die niet chemisch bewerkt zijn. Als je helemaal mag kiezen zou ik zeggen: probeer het dan bij een biologisch-dynamische boer van het land te halen. De tweede keuze is in een biologische speciaalzaak. Omdat die winkels gebaseerd zijn op een verantwoordelijkheid die ze voelen en een verbinding met de boer.

Bert noemt het prachtig dat biologische producten verkrijgbaar is bij de supermarkt “maar supermarkten zijn ook wel onderdelen van datzelfde giftige systeem”, om vervolgens uit te leggen dat Stichting Demeter daarom distributievoorwaarden stelt aan keurmerkhouders. Zij moeten een verbinding hebben met de teler.

Over de prijs van duurzame producten zegt hij: “We hebben tientallen jaren geprobeerd met allerlei convenanten verandering in het systeem aan te brengen, dat levert helemaal niets op. De politiek moet vanuit de uit de pan rijzende kosten voor de volksgezondheid maatregelen durven nemen. Hij noemt een suikertaks, belasting op dierlijke producten en heffingen op kunstmest en chemie.”

Bericht overgenomen uit het Biojournaal.