Jacqueline Stammeijer alias Tuinvrouw Teunisbloem  is in de zomer van 2018 gestart met de BD-Master. Ze heeft onderzoek gedaan naar de compostpreparaten. Hieronder volgt een verslag van haar onderzoek. Heb je zelf interesse in de BD-master? Neem dan contact op met Inno Kock of meer lezen op bdvereniging.nl/bd-beroepsontwikkeling.

Vegetarische compostpreparaten

Voor de bd-masterclass- geïnitieerd vanuit de bd-vereniging- die ik in de zomer van 2018 startte, heb ik op mijn eigen manier onderzoek gedaan naar de compostpreparaten.

Op meerdere bedrijven had ik hier al mee gewerkt, zowel in Nederland als in het buitenland en zowel op tuinbouwbedrijven als kleinschalige gemengde boerderijen. De overeenkomstige aanpak was het werken met de biodynamische preparaten. In Noorwegen op de boerderij aan het Mjosameer heb ik de hertenblaas gevuld met duizendblad zien hangen. Over het glooiende landschap sproeiden wij daar het koemesthoornpreparaat. In Wallonië heb ik in mijn eentje een uur in de regenton geroerd, linksom en rechtsom, de vortex steeds doorbrekend en weer opbouwend. Op de sociale dagbestedingsplekken zoals Mens en Tuin in Den Haag en Stichting Orion in Rotterdam werd dit roeren met elkaar gedaan en de bezem doorgegeven van hand tot hand. Het sproeien werd ook gezamenlijk uitgevoerd, al ging het om een tuin van 3 are. Het samen verzorgen van de grond, de planten en het verwelkomen van de elementarwezens voor het nieuwe seizoen was de reden om met preparaten een middel te maken.

Wat bij mij vragen opriep, was de manier en uitvoering van het prepareren. Hoe kon het bedrijf aan een koeiendarm en een hertenblaas komen? Kwamen de hoorns helemaal uit Hongarije voor de toepassing op een Nederlands bedrijf? Heeft dit preparaat dan nog dezelfde werking zoals het bedoeld is en met dezelfde intentie die het de boerderij zijn bedrijfsindividualiteit geeft ? Met deze vragen liep ik rond op een stadslandbouwproject dat nog verre van biodynamisch genoemd kon worden.

Antwoorden kreeg ik algauw door in het begin van de BDmaster met Luc Ambagts in gesprek te gaan en Carmencita De Ruiter op haar tuin in Haarlem op te zoeken. Carmencita heeft veel geleerd en gewerkt op de Zonnetuin in Alkmaar die door Guurtje Kieft is aangelegd. Beiden hebben zich verdiept en verbonden met de maanstanden en planetenwerkingen en samenhang daarvan met de aarde en al haar organismen die daarin leven. Ik zeg expres in, omdat deze in de aarde leven en in de sfeer binnen de dampkring; de buik van de aarde als het ware. Dat is natuurlijk enorm omvattend en daar raak je als mens nooit in uitgeleerd. Als bd-tuinder kun je het toespitsten op de gewassen die je teelt en de compost die deze nodig heeft. Ik deed dat dan weer op mijn tuin en buurttuin met het uitgangspunt om de preparaten zelf te kunnen maken.

Op dat vlak vond ik direct aansluiting bij Carmencita, doordat zij voor vegetarische preparaten kiest en koemest gebruikt in de composthoop. De dierlijke organen zijn hierbij niet nodig voor de bereiding. Om wel een astrale of planetenwerking aan te trekken, stem je je af op de engelen hiërarchieën. Het bereiden doe je in de periode van de twaalf Heilige nachten waarin de grens naar de fijnstoffelijke wereld dunner is. Voor meer en uitvoerige informatie verwijs ik naar de site van carmencitabd.nl en haar workshops.

In mijn eigen kruidenboekje dat ik geschreven heb met de uitkomsten van dit onderzoek vertel ik over de 7 preparaatkruiden: Biodynamische Kruiden van Tuinvrouw Teunisbloem. Dit boekje is te verkrijgen via mijn site tuin-cursussen.nl . In de praktijk ben ik op het moment verbonden met de Taka-TukaTuin in het Wollefoppenpark te Rotterdam: een perma-cultuurtuin, kruidentuin en fruitboomgaard en bovenal een ontmoetingsplek voor buurtbewoners met een eigen wijkrestaurantje. Aan de composthoop hebben we vegetarische preparaten toegevoegd. Het goud-mirre-wierook preparaat hebben we op driekoningsdag gesproeid. De gesnoeide appelbomen krijgen heermoesthee op hun wonden. Van het voorjaar wordt de compost uitgereden op de nieuw aangelegde bloemborders en de imker staat te trappelen om de bijenvolken een onderkomen te geven. Dit alles als de ijskristallen ontdooid zijn en de voorjaarsbloeiers hun kopjes laten zien.