Zaterdag 3 juli was de gezamenlijke Jaardag van de BD Vereniging en BD Grondbeheer. Het thema: Burger-Boer-initiatieven. Ruim 120 burgers en boeren  uit het land kwamen bijeen in ’s Graveland bij tuinderij Land en Boschzigt. “We willen deze grond graag onderbrengen bij Stichting BD Grondbeheer”, vertelt Sijmen Brandsma in zijn welkomstwoord.

Door: Wieneke Wolthuis

Sijmen Brandsma en Sissie Haijtema van Land en Boschzigt, de oudste biodynamische tuinderij van Nederland, gaan het stokje overdragen aan voormalig stagiaire Marieke Bous van de Warmonderhof. Ze werken al bijna drie jaar samen. Sijmen: “Wij zijn blij dat BD Grondbeheer bereid is met schenkgelden de grond aan de Leeuwenlaan in ’s Graveland aan te kopen en daarna aan haar te verpachten. We hebben in Marieke een opvolgster gevonden met de juiste kwaliteiten om dit bijzondere bedrijf verder te dragen. Het is een historische plek met een gastvrije zelfoogsttuin en boomgaard. Vrijwilligers, stagiaires en mensen met een arbeidshandicap zijn bij ons welkom om mee te werken.” Kees van Biert van BD Grondbeheer riep liefhebbers op om bij te dragen in de vorm van een schenking, lening of eeuwigdurende obligatie: “Dan kan er op deze prachtige tuin die volgend jaar 75 jaar bestaat, voor altijd biodynamisch geteeld worden.”

Rondleidingen
De deelnemers aan de Jaardag genoten van een picknick in de boomgaard en rondleidingen in groepen. Bij iedere stop was er een inhoudelijk en interactief verhaal verzorgd door de BD-vereniging, Land en Boschzigt en BD Grondbeheer. Zo lichtte Kees van Biert toe dat een vraagstuk als de overdracht van Land en Boschzigt zeker drie á vier jaar duurt. “Zo’n proces hebben we nu een paar keer gedaan. De Zonnehorst in Punthorst is van eigenaar veranderd, kwekerij De Vrolijke Noot in Wapserveen heeft een jonge nieuwe pachter en ook de Wilhelminahoeve en Ter Linde in Zeeland zijn in nieuwe handen gekomen.” Marieke Bous en Sijmen Brandsma vertelden namens Land en Boschzigt over de historie van dit 74 jaar oude biodynamische tuinbouwbedrijf.

Burger-boer initiatieven
De stops van de BD-Vereniging stonden in het teken van initiatieven door burgers in samenwerking met boeren. Dolf van Baarlen heeft samen met anderen het initiatief genomen voor Moestuin De Haar in Haarzuilens. Vorig jaar zijn ze gestart als zelfoogsttuin naast Kasteel de Haar. Volgend jaar verwachten ze 300 deelnemers te hebben. Natasja van Dwingelen vertelde over De Groenteclub in Bussum: zo’n 350 burgers kopen gezamenlijk biologische producten rechtstreeks van de boer. Sommige deelnemers waren ook betrokken bij initiatieven. Dat leverde een levendige uitwisseling op.

Aan het eind van de middag dankte Kees van Biert iedereen, mede namens de BD-vereniging, voor de geslaagde Jaardag.

Op de foto: vlnr Sijmen Brandsma, Sissie Haijtema en Marieke Bous van tuinderij Land en Boschzigt en Kees van Biert van Stichting BD Grondbeheer tijdens de Jaardag op 3 juli.

Bekijk ook het beeldverslag: 210707 Beeldimpressie Jaardag BD vereniging en BD grondbeheer 3 juli 2021