Een goed onderbouwde video over mulchen van Frank Anrijs van De Natuurlijke Moestuin.

In Dynamisch Perspectief van december kun je lezen over de twee tuinvriendinnen die enthousiast zijn begonnen met het mulchen van hun moestuin. Is mulchen goed voor de bodem, en hoe doe je het precies? In de onderstaande video wordt door Frank Anrijs van De Natuurlijke Moestuin uitgebreid allerlei ins en outs van het mulchen uitgelegd, gebaseerd op jarenlange ervaring en onderzoek in hun eigen permacultuurmoestuin ‘Yggdrasil’ in België.

En inderdaad, mulchen is goed voor de bodem, vooral voor het bodemvoedselweb. De natuur geeft het voorbeeld: daar is de bodem bijna altijd bedekt met blaadjes, takjes of planten. Toch hoeft ook weer niet de hele tuin bedekt te worden door mulch. In een moestuin is het ook goed om stukken grond ongemulched te laten, zodat bijvoorbeeld de wilde bijen er hun ondergrondse nestjes kunnen maken.

Frank Anrijs stelt dit webinar gratis ter beschikking, en vraagt mensen een vrijwillige bijdrage om hun werk op Yggdrasil te ondersteunen.