Peter Evers, docent dynamische astronomie, ontwierp een planetenklok en geeft workshops waarin je die klok zelf in elkaar kunt zetten.

De halfautomatische planetenklok maakt de beweging van zon, maan en planeten zichtbaar. Op deze unieke kaart staat de aarde centraal (geocentrisch). Zon en maan bewegen op de wijzers van een uurwerk om de aarde heen langs de dierenriem. Daarnaast schuiven we de planeten door het jaar heen, ieder over zijn eigen baan. Hierdoor worden hun constellaties en het grote beeld van ons planetenstelsel zichtbaar. Door het werken met de klok worden we ons bewuster van de maanperiodes, de zonnestanden, de werkzaamheid van de planeten en veel meer.

Zon en maan
In ons geocentrische wereldbeeld bewegen de zon en de maan om ons heen. Dagelijks verplaatsen zij zich door de dierenriem een stukje tegen de klok in. De maan 13 keer sneller dan de zon. De aarde is het middelpunt van de klok waar de wijzers omheen draaien. Door de wijzer van de maan handmatig te draaien, beweegt de zon automatisch door het jaar mee. (Het uurwerk werkt dus niet op batterijen maar wordt handmatig bewogen door alleen de wijzer van de maan, tegen de klok in, te bewegen) Het tempo van de maan is één omloop per maand. Hierdoor wordt ze één keer volle maan en één keer nieuwe maan. Door zelf de maan te verplaatsen wordt je je er van bewust hoe de zon door de dierenriemtekens loopt en hoe zij van volle maan weer naar nieuwe maan gaat. Zeker voor mensen die werken met de zaaikalender of andere maankalenders laat dit op een mooie praktische manier zien hoe de maan onder invloed komt van de opeenvolgende dierenriembeelden. De zon verplaatst zich, in één maanronde, automatisch één uur op de klok of terwijl één dierenriemteken. Hierdoor zie je de zon door de dierenriembeelden bewegen. Ook wordt de relatie met de maan, aarde en andere planeten zichtbaarder.

Planeten
Onder het uurwerk ligt de planetenkaart van het huidige jaar. Deze kaart is gemaakt door het instituut voor stromingswetenschappen in Duitsland en loopt van januari dit jaar tot pasen volgend jaar. Iedereen krijgt een originele planetenkaart op hard karton. Op de planetenkaart zijn de bewegingen van de planeten afgebeeld hoe ze rondom de aarde bewegen. We gebruiken opplakdiamantjes als symbool voor de planeten. Deze diamantjes krijgen aan de onderkant magneetjes waardoor ze te verschuiven zijn over de planetenkaart. De diamantjes zijn in de kleuren voor de planeten uitgekozen.

Planetenkleuren
Maan: zilver
Zon: goud
Mercurius: geel
Venus: groen
Mars: rood
Jupiter: oranje
Saturnus: blauw
Uranus: paars
Neptunes: lila
Pluto: grijs

De planetenkaart wordt op een stuk multiplex van 30x30cm bevestigd. De multiplexplaat is beschilderd met magneetverf. Hierdoor blijven de ‘planeten’ plakken en kun je ze verschuiven. Wanneer de klok klaar is kun je hem jaarlijks blijven gebruiken door ieder jaar een nieuwe planetenkaart online bij het instituut voor stromingswetenschappen te bestellen. De oude kaart is makkelijk te vervangen. De rest van de klok kan weer gebruikt worden. Jarenlang plezier!

Doelstelling
Door het handmatig draaien van de wijzer van de maan en de planeten te verschuiven, kan het werken met de planetenklok een terugkomende, rituele handeling worden waarmee je je kunt verbinden met de kosmos. Persoonlijk maak ik er een momentje van door met de boomspreuk van de dag te beginnen voordat ik de maanwijzer beweeg. Het geeft mijn dag een andere dimensie wanneer ik mij verbind met de bewegende maan, zon en alle planeten in de schoot van de dierenriem. Deze verbinding gaat steeds dieper.

De maan, zon
Door de wijzer van de maan tegen de klok in te draaien wordt je bewust van haar baan door de dierenriem. Hierdoor wordt inzichtelijk in welke kwaliteit (dierenriembeeld) de maan staat. Hoe meer inzicht je hebt in de kwaliteiten van een dierenriemteken, hoe meer je een kader hebt om in je dagelijks leven of nachtelijk dromen deze kwaliteit te gaan herkennen. Ook kun je je makkelijker verbinden met de 4 elementen; warmte, aarde, lucht en water. Deze kunnen naar believen op de kaart ingekleurd worden. De relatie van de maan met de zon en haar schijngestaltes kunnen beter voorgesteld worden. Vooral de momenten van volle -, halfvolle – en nieuwe maan worden inzichtelijker en meer beleefbaar.

De planeten
Door bewust de planeten door het jaar heen over hun baan te schuiven, worden de karakteristieke bewegingen van iedere planeet afzonderlijk merkbaar. Zoals ieder mens zichzelf laat zien door zijn manier van bewegen, zo laat ook ieder kosmisch wezen, waarvan de planeet haar fysieke deel is, door de beweging van de planeet, zich zelf zien. De werkzaamheid van de planeet voor de aarde en mens, is afhankelijk van zijn afstand, nadering, verwijdering, bewegingsrichting, snelheid, vertraging, stilstand, etc. Dit alles wordt meer zichtbaar door de planetenklok.

Belangrijk daarbij is bij de buitenzonnige planeten de stand achter (conjunctie) of tegenover (oppositie) de zon. Bij de laatste staat de planeet het dichtst bij de aarde en wordt ze niet door de zon overschenen. Dan is de planeet in zijn meest krachtige werking voor de aarde. Bij de onderzonnig planeten is het bijvoorbeeld van belang of de planeet achter of vóór de zon staat. Hiermee beïnvloedt de planeet de levenskrachtige werking van de zon op ons mensen. Dit is vooral van belang in de onbewuste, onderpool van de mens. De bovenzonnige planeten werken meer op de bewustere bovenpool van de mens. Het bewust schuiven van de planeten in de verschillende posities maakt ons wakkerder voor deze werkingen en helpt ons deze in ons dagelijks leven terug te vinden. De stand van de planeten ten opzichte van elkaar of de dierenriem is een te groot veld om nu op in te gaan. Deze planetenklok gaat alleen maar meer spreken voor diegene die groeit in de inzichten omtrent de kosmos. Het ‘lezen’ van de klok is een groeiend proces dat een leven lang duurt. Dit ondersteunt de weg van de nieuwe sterrenwijsheid die wij vanuit bewustzijn aan het opbouwen zijn.

Hopelijk helpt de klok eenieder om op zijn niveau zich meer verbonden te gaan voelen met en bewustzijn te krijgen voor de kosmos om hem heen.

Voor meer informatie Peter Evers, docent dynamische astronomie (06-18493239)

Zie ook: everspeter.blogspot.com