Jaarvergadering BD-Vereniging zaterdag 18 juni 2022

De Jaarvergadering vond plaats tijdens de Jaardag op 18 juni 2022 op zorgboerderij Urtica De Vijfsprong. Kijk hier voor het volledige programma van de de Jaardag.

Voorzitter:      Albert Wegman
Tijd:                10.00- 12.00; Inloop 10.00, start vergadering 10.15
Plaats:             Urtica De Vijfsprong, Reeoordweg 2a, 7251 JJ Vorden

1 Welkom

2 Verslag
Verslag 02 juli 2021, zie bijlage: Verslag Jaarvergadering 02072021

3 Van de bestuurstafel
-Dialoogtafel en onderzoek van de heer Schiphorst
-Een nieuwe coördinator
-Een verdiepende opleiding
-Boeren voor boeren
-Een onderzoek agenda
-Naar een duurzame Landbouw
-Ledenwerving
-BD-Jong weer van start

4 Financiën
-Jaarrekening en verslag 2021, zie bijlagen: Jaarverslag 2021 en Jaarrekening Vereniging voor Biologisch-Dynamische Landbouw en Voeding
-Decharge bestuur
-Begroting 2022, zie bijlage: Begroting 2022
-Verkiezing leden kascommissie Maria Rijksen en Theo Boon, zie bijlage: Kascommissie van de BD Vereniging
Zie de toelichting hieronder

5 Statutenwijziging
-Wijziging van de statuten in het kader van WBTR, zie bijlage: Wijzigingen statuten BD vereniging
-Vaststelling Huishoudelijk Reglement, zie bijlage: Huishoudelijk reglement BD vereniging (Het vorige huishoudelijk reglement leest u hier)
Zie toelichting hieronder

6 Beleidsplan 2022
-Beleidsplan, zie bijlage: Jaarplan 2022 – Verdiepen, verbinden, verbreden

7 Rondvraag

Toelichting op de agenda

Bij punt 4, Financiën
Elk jaar draagt het Bestuur verantwoordelijkheid af over de financiën. Het jaarverslag is opgenomen in de jaarrekening. Gevraagd wordt van de vergadering om de jaarstukken goed te keuren, akkoord te gaan om het positieve resultaat van 6800 euro over te hevelen naar het Willy Schilthuisfonds en decharge te verlenen aan het Bestuur.
De begroting van 2023 wijkt weinig af van de begroting 2021. We verwachten wel meer inkomen middels de ledenbijdrage door aanwas van het aantal leden. Het Willy Schilthuisfonds is neutraal opgenomen in deze begroting. Omdat het aantal projecten en giften ongewis is zijn we uitgegaan van de realisatie 2021. In de bijlagen van het beleidsplan is wel een specificatie opgenomen. De opgenomen bedragen zijn indicatief en geven weer wat de ambitie is met het fonds.
Dit jaar hebben we de geen kascommissie naar de stukken laten kijken omdat deze in het vorig jaar niet formeel werd benoemd. Daarom hebben we de accountant gevraagd om een samenstellende verklaring. De verkiezing staat nu op de agenda en we hopen de komende jaren weer met een kascommissie te gaan werken.

Bij punt 5, Statutenwijziging en huishoudelijk reglement
Vanaf 1 juli 2021 moeten alle verenigingen en stichtingen voldoen aan de Nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen. Er zijn regels opgesteld over taken, bevoegdheden, verplichtingen en aansprakelijkheid. Allemaal in het kader om misbruik te voorkomen. Om te voldoen aan de wet moeten we een aantal wijzigingen aanbrengen in de statuten. De wijzigingen zijn in geel weergegeven. De statuten kunnen worden gewijzigd met twee derde van de stemmen.
In het huishoudelijk reglement zijn twee artikelen toegevoegd. Goed Bestuur in het kader van de WBTR en de procedure rondom de kascommissie. Daarnaast is de formulering in de laatste alinea in de kandidaatstelling bestuur aangepast na eerdere onduidelijkheid hierover.